Az EPR-rendszer (Extended Producer Responsibility) Magyarországon 2023. július 1-től kezdi meg működését. Deklarált célja a termelők felelősségének megerősítése a termékek életciklusa során keletkező hulladék kezelése és újrahasznosítása tekintetében. Továbbá, hogy ösztönözze a fenntarthatóbb termelést és fogyasztást, valamint elősegítse a hulladék újrahasznosítását és csökkentését.
A bevezetésre kerülő kiterjesztett gyártói felelősségi avagy EPR-rendszer keretében a termékek gyártói viselik a pénzügyi felelősséget a hulladékkezelésért a termék teljes életciklusa során.
A gyártók által fizetendő, úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősségi díjat az energiaügyi miniszter a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) javaslata alapján rendeletben határozza meg. A Magyarországon kihirdetett EPR-díjak azonban jelentősen meghaladják a nyugat-európaiakat. Amit várhatóan a fogyasztók is megéreznek majd.
Ezzel a környezetvédelmi termékdíj megszűnik?
Nem. A cikkünk megjelenésekor rendelkezésre álló információk szerint a környezetvédelmi termékdíj továbbra is fennmarad, adminisztratív kötelezettséggé válik. Terhe azonban megduplázódik, mert más-más hatósághoz és eltérő adattartalommal kell teljesíteni a bevallást.
A Magyar Állam által kiírt hulladékgazdálkodási koncessziós pályázatot a MOL Nyrt. nyerte el. Így 2023. július 1-jét követően 35 évig a társaság végezheti az évi közel 5 millió tonna magyarországi települési szilárd hulladék begyűjtését és gondoskodik annak kezeléséről. Tevékenysége többek között a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékekre, a körforgásos termékek hulladékára és az ezzel kapcsolatos tevékenységekre terjed ki.
A koncesszor feladata az iparban és a kereskedelemben képződő, a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere alá tartozó termékekből képződő hulladékok (pl. lebontott csomagolások hulladéka stb.) átvétele, gyűjtése, elszállítása, előkezelése és kereskedelme.
Nem tartozik hozzá a hasznosítás, illetve a jellemzően ipari feldolgozó tevékenység keretében keletkező gyártásközi hulladékokkal (eselék, szélhulladék stb.) kapcsolatos tevékenység.
Lépésről-lépésre, milyen kötelezettségeknek kell eleget tennie a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alanyainak?
- Nyilvántartásba vételi kérelem (két lépcsős folyamat, MOHU Partner Portál és OKIR)
- Nyilvántartás vezetése a körforgásos termékekkel végzett tevékenységről, KF kódok szerint
- Számlán való feltüntetési kötelezettség
- Adatszolgáltatás negyedévente az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére
- Kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése
EPR kormányrendelet által érintett termékkörök
- Csomagolások
- Egyszer használatos (SUP) műanyagtermékek
- Elektromos, elektronikus termékek
- Elemek és akkumulátorok,
- Gépjárművek,
- Gumiabroncsok,
- Irodai papírok,
- Reklámhordozó papírok,
- Sütőolaj és zsír,
- Textiltermékek
- Fából készült bútorok.
Milyen esetekben keletkezik kötelezettség?
- A körforgásos termék első belföldi tulajdonjog átruházásakor (visszterhes vagy ingyenes)
- Külföldről, elektronikus szolgáltatás keretében történő átruházása
- Saját célú felhasználás (gyártási selejt, hulladék nem minősül saját célú felhasználásnak)
- Külföldről behozott csomagolás elválasztása (lebontás, kicsomagolás) a terméktől, mint a saját célú felhasználás speciális esete
- Termékdíj- vagy adóraktárból történő kitárolás
- A nyilatkozattal beszerzett termék belföldi forgalomba hozatala
És mikor?
Raktárból való kitárolás esetén az ügylet teljesítésének napján.
Gyártói felelősségi díj mértéke, megállapítása és a fizetés gyakorisága
A hulladékgazdálkodásért felelős miniszter rendeletben határozta meg aktuálisan az alábbiak szerint:
Díjkategória megnevezése | Díjkód | A gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg) |
műanyag csomagolás | M01 | 219 |
papír és karton csomagolás | P01 | 173 |
fém csomagolás | V01 | 186 |
egyéb csomagolás | X01 | 129 |
fa csomagolás | F01 | 19 |
textil csomagolás | C01 | 67 |
üveg csomagolás | U01 | 77 |
társított (kompozit) csomagolás | K01 | 168 |
egyszer használatos és egyéb műanyagtermék | SUP01 | 113 |
A további évekre vonatkozóan pedig a tárgyévet megelőző év november 30-ig kerül megállapításra
A Koncesszor felé lesz fizetendő, számla alapján, negyedévente.
A díjat a rendelet 2. számú melléklete szerinti díjkód szerinti bontásban határozzák meg. Egyelőre jellemzően anyagáram szerint differenciálva (műanyag, papír, fém, fa, üveg, társított). A fizetendő díj a mennyiség és a díjtétel szorzata.
Egyéni teljesítés esetén (amely termékkör esetében engedélyezett) csökkentett díjtétel alkalmazandó.
Mikor nem kell EPR-díjat fizetni?
Ha a gyártó vevője nyilatkozik, hogy a megvásárolt EPR termék legalább 60%-át önállóan vagy más termék alkotórészeként vagy tartozékaként igazoltan külföldre szállítja. A kiszállítás számlával, ügylet teljesítését igazoló egyéb okirattal és szállítólevéllel vagy fuvar-okmánnyal igazolható.
Nyilatkozni legfeljebb 3 évre lehetséges a rendelet 6. sz. számú melléklete szerint, a következő adattartalommal:
- Vevő neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma
- Gyártó neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma
- Érintett időszak megjelölése
- EPR termék megnevezése és KF kódjának 1-6 karaktere
A nyilatkozó a nyilatkozatot az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére megküldi, csatolva a számlát vagy az ügylet teljesítését igazoló egyéb okiratot és szállítólevelet vagy fuvarokmányt, mely a Hatóság részére történő igazolt megküldés napjától hatályos.
Az egyéni teljesítés lehetősége az EPR-rendszer keretében
- Elektromos és elektronikus berendezések
- Gépjárművek
- Ipari vagy gépjármű elemek és akkumulátorok
- Betétdíjas termékek gyártói számára lehetséges.
Egyéb EPR termékek esetében nincs lehetőség egyéni teljesítésre!
Kötelezően feltüntetendő számlaszöveg
A gyártó a belföldi forgalomba hozatalról szóló számlán vagy a forgalomba hozatalt bizonyító okiraton a következő szöveget tünteti fel:
„A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”
A hulladék tulajdonjoga
A hulladék tulajdonjoga a koncesszort vagy a koncesszori alvállalkozót illeti meg, átadási kötelezettség mellett. A hulladék átvételére kizárólag a koncesszor (vagy alvállalkozója) válik jogosulttá. A gyártó nem adhatja el saját hulladékát szabadon a magyarországi piacon. Kizárólag a koncesszor (vagy alvállalkozója) számára adhatja csak át, a koncesszor által előre meghatározott áron.
Azon kibocsátók, akik eddig külföldre szállították a keletkezett hulladékukat valószínűleg ezt a jövőben nem tudják megtenni az átadási kötelezettség miatt.
Kik kötelezettek a regisztrációra és EPR-díj fizetésre?
A kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség a körforgásos termék gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik. Ebben az értelemben gyártónak minősül a körforgásos termék első belföldi forgalomba hozója, saját célú felhasználója is.
Például külföldről akár az Európai Unióból, akár azon kívülről ún. harmadik országból) valamely terméket becsomagolva Magyarországra importáló gazdálkodó a csomagolás miatt EPR kötelezett lesz.
Gyártói kötelezettségek: Nyilvántartásba vétel és adatszolgáltatás
Nyilvántartásba vétel
A gyártók kettős nyilvántartásba vételi kötelezettséggel találkoznak. Részben a koncesszor (MOHU, MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.), részben pedig az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság felé.
A gyártó / hulladékkezelő nyilvántartásba vételi kötelezettsége a MOHU, vagyis a koncesszor felé:
A 2012. évi CLXXXV. törvény azon intézményi és gazdálkodó szervezetek számára, amelyek hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó hulladékot termelnek és azokat elkülönítetten gyűjtik kötelezően előírja, hogy a MOHU Zrt. által üzemeltetett elektronikus ügyintézési felületén, a Partner Portálon regisztráljanak. Valamint a szerződéskötéshez szükséges adatokat megadják. A gazdálkodó szervezeteknek az adataikban bekövetkezett változást vagy tevékenységük megszűnését az elektronikus felületen 8 napon belül kell bejelenteniük.
A gyártó nyilvántartásba vételi kötelezettsége az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál
A nyilvántartásba vételi kérelmet a rendelet 3. számú melléklete szerinti adattartalommal kell a gyártónak beadni az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál
Amennyiben a gyártó nem nyilatkozik az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság kollektív teljesítőként veszi nyilvántartásba
A kollektív teljesítés tárgyéven belül nem változtatható meg
Csomagolás esetén egyéni teljesítésre nincs lehetőség
Az egyéni teljesítőnek megállapodást kell kötnie a koncesszorral melyet be kell jelentenie a Hulladékgazdálkodási Hatóságnak.
A körforgásos terméket forgalomba hozó gyártók 2023. május 1-jétől nyújthatják be a nyilvántartásba vétel iránti kérelmeiket a Pest Vármegyei Kormányhivatal Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályához.
A nyilvántartásba vételi kérelem benyújtását segítő hasznos információk az alábbi oldalakon érhetők el:
Mit kell tudni a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe tartozók nyilvántartásba vételéről? https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/utmutato/28
OKIR adatszolgáltatáshoz használható meghatalmazás létrehozása https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/utmutato/8
Tudnivalók a KÜJ igényléshez https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/utmutato/27
Adatszolgáltatási kötelezettség
A gyártó adatszolgáltatási kötelezettsége az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál
Az EPR rendelet szerint 8 számjegyű, a Környezetvédelmi termékdíj törvény CSK kódjától részben eltérő ún. KF kódrendszert kell alkalmazni a Hatóság irányába készítendő bevallások készítése során. A KF kódot, a CSK kódhoz hasonlóan csomagolási összetevők anyagáramaiként (pl.: palack: üveg, címke: papír stb), de fogyasztói, illetve gyűjtő- és szállítási csomagolás bontásban kell meghatározni.
Mik azok a KF kódok?
A körforgásos termékek azonosítói. A nyolcjegyű KF kód felépítése a következő:
- és 2. karakter Termékáramot vagy az abból képződött hulladékot jelölő kód
- és 4. karakter Anyagáram kód
- és 6. karakter Csoport kód
- karakter Kötelezettséget jelölő kód
- karakter Származáskód
Mikor kell adatot szolgáltatni?
Negyedévente, a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig. Az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére kell megküldeni, a Hulladékgazdálkodási Hatóság elektronikus felületén (OKIR), a közzétett formanyomtatvány alkalmazásával.
Visszaigénylés
A rendelet értelmében visszaigénylésre nincs lehetőség.
Megkérdeztük a szakmai szervezeteket
A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) állásfoglalása
A Kormány a környezetvédelmi termékdíj törvény 2022. évi módosításával azt sugallta a gazdasági szereplőknek, hogy a környezetvédelmi pénzügyi terhek nem emelkednek. Miután az EPR díj levonható a termékdíjból. Igaz, mellékszálként hozzátette, abban az esetben, ha az EPR-rendszer díjtétele mégis meghaladná a Termékdíj mértékét, az arra fizetendő tétel 0 Ft/kg.
A rendelet alapján kijelenthető, hogy a csomagolások/csomagolószerek tekintetében a környezetvédelmi termékdíjas szabályozás okafogyottá vált. Fenntartása csupán adminisztratív tehernövelő tényező, mind a gazdaság, mint az adóhatóság számára.
Az EPR-rendszer EU irányelvben rögzített minimumkövetelményei a hatékony hulladékgazdálkodás indokolt költségeinek felszámítását engedélyezi csak. Ami nemzetközi összehasonlításban az akár 10-szeres díjtételeket semmiképpen nem indokolhatja.
A csomagolás a nemzetgazdaság szinte valamennyi ágazatát érinti. Ezért ezen díjnövekmény be fog épülni a termékek árába. Amely a magas inflációs környezetben és év közben bevezetésre kerülő rendelkezésként az év végi inflációs várakozásokat várhatóan fel fogja borítani. – Ha elfogadjuk az Energiahivatal előzetesen kihirdetett költségkalkulációját, a gazdálkodókat terhelő, fél évre tervezett 120 md Ft EPR díj (és a rárakódó egyéb költségek, pl. ÁFA) a termékek árába beépülve, óvatosan számolva is 3%-os inflációs hatást gerjeszthet.
Az EPR díjakra vonatkozó miniszeri rendelet azonnali felfüggesztésére és az EPR díjak díjszámítási módjának közzétételét követően, a kötelezettek bevonásával, érdemi adatok alapján újraszámítására van szükség.
A CSAOSZ táblázata a termékdíjakról, EPR-díjakról nemzetközi kitekintéssel
Csomagolás | Recycling eredmények 2020 | ||||||||
Sor-szám | Anyagáram | Díjtételek | EPR díj- kategóriák | Pénzügyi kötelezettség növekmény (EPR/Ktd) | Ausztria, ARA | HU | AT | ||
Termékdíj | EPR | Fogyasztói csomagolás | Gyűjtő/ szállítási csomagolás | ||||||
(Ft/kg) | (Ft/kg) | % | (Ft/kg) | (Ft/kg) | (%) | (%) | |||
0. | csomagolás | – | – | – | – | – | – | 52,4 | 63,7 |
1. | Műanyag (a műanyag hordtasak kivételével) | 57 | 219 | M01 | 384 | 258 | 30 | 24,9 | 31,6 |
2. | Műanyag hordtasak a biológiailag lebomló műanyagból készült hordtasak kivételével | 1900 | 219 | M01 | – | 258 | 30 | ||
3. | Biológiailag lebomló műanyagból készült hordtasak | 500 | 219 | M01 | – | 148 | 37 | n.a. | n.a. |
4. | Társított (kivéve társított rétegzett italkarton) | 57 | 168 | K01 | 295 | 271 | 37 | 4,8 | 0 |
5. | Társított rétegzett italkarton | 19 | 168 | K01 | 880 | 241 | n.a. | n.a. | |
6. | Fém (a fém ital-csomagolószer kivételével) | 19 | 186 | V01 | 979 | 102 | 22 | 71,4 | 66,1 |
7. | Fém ital-csomagolószer | 57 | 326 | 115 | 30 | n.a. | n.a. | ||
8. | Papír | 19 | 173 | P01 | 910 | 45 | 12 | 79,7 | 80,0 |
9. | Fa, természetes alapú anyag | 19 | 19 | F01 | 0 | 7 | 3 | 28,9 | 29,6 |
10. | Üveg | 19 | 77 | U01 | 405 | 32 | n.a. | 37,8 | 81,6 |
11. | Egyéb | 57 | 67 | C01 | 117 | 56 | 37 | n.a. | n.a. |
A Nyomda- és Papíripari Szövetség nyilatkozata
Júliustól 10-20 százalékkal drágulhatnak a nyomdai termékek az új, EPR-ként rövidített, úgynevezett „kiterjesztett gyártói felelősségi” díj bevezetése miatt. Közölte Orgován Katalin, a Nyomda- és Papíripari Szövetség (NYPSZ) elnöke, a Pátria Nyomda vezérigazgatója.
Tekintettel arra, hogy a papír a leginkább környezetbarát, a természetben lebomló, akár 6-7-szer is újrahasznosítható anyag, az NYPSZ eltúlzottnak ítéli az energiaügyi miniszter június 2-i rendeletében kihirdetett első EPR-díjtételeket – szögezte le Orgován Katalin.
A Nyomda- és Papíripari Szövetség előkészítetlennek tartja a változtatást. Az EPR-rendszer júliusi bevezetéséről szóló kormányrendelet márciusi, a konkrét díjtételeket pedig csak június elején hirdették ki. Erre nem készültek fel sem a nyilvántartási, sem az árukezelési rendszerek. Az elemzők mindegyike azt várja, hogy az EPR-díjakat a gyártók egyszerűen beépítik az árba – ezzel jelentősen emelve az inflációt. Ilyen rövid idő alatt nehéz új árajánlatokat kiadni, megkötött szerződéseket, közbeszerzéseket módosítani. Ráadásul a piaci verseny miatt sem biztos, hogy mindenki érvényesíti tarifáiban az EPR-rendszer díjait. Ez viszont az ágazat egyes, jellemzően kis- és középvállalatainak létét is veszélybe sodorhatja.
Ezért a Nyomda- és Papíripari Szövetség a legmagasabb kormányzati szinteken lobbizik az EPR rendelet iparági hatásainak csökkentése érdekében.
Önnek mi a véleménye? – Szóljon hozzá, ide kattintva, vagy küldje el nekünk a packmarket@packmarket.hu címre. Segítsük együtt a szakmai szervezetek lobby-tevékenységét!