Pack-Market

EPR-rendszer Magyarországon

EPR-rendszer Magyarországon

Az EPR-rendszer (Extended Producer Responsibility) Magyarországon 2023. július 1-től kezdi meg működését. Deklarált célja a termelők felelősségének megerősítése a termékek életciklusa során keletkező hulladék kezelése és újrahasznosítása tekintetében. Továbbá, hogy ösztönözze a fenntarthatóbb termelést és fogyasztást, valamint elősegítse a hulladék újrahasznosítását és csökkentését.

A bevezetésre kerülő kiterjesztett gyártói felelősségi avagy EPR-rendszer keretében a termékek gyártói viselik a pénzügyi felelősséget a hulladékkezelésért a termék teljes életciklusa során.

A gyártók által fizetendő, úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősségi díjat az energiaügyi miniszter a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) javaslata alapján rendeletben határozza meg. A Magyarországon kihirdetett EPR-díjak azonban jelentősen meghaladják a nyugat-európaiakat. Amit várhatóan a fogyasztók is megéreznek majd.

Ezzel a környezetvédelmi termékdíj megszűnik?

Nem. A cikkünk megjelenésekor rendelkezésre álló információk szerint a környezetvédelmi termékdíj továbbra is fennmarad, adminisztratív kötelezettséggé válik. Terhe azonban megduplázódik, mert más-más hatósághoz és eltérő adattartalommal kell teljesíteni a bevallást.

A Magyar Állam által kiírt hulladékgazdálkodási koncessziós pályázatot a MOL Nyrt. nyerte el. Így 2023. július 1-jét követően 35 évig a társaság végezheti az évi közel 5 millió tonna magyarországi települési szilárd hulladék begyűjtését és gondoskodik annak kezeléséről. Tevékenysége többek között a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékekre, a körforgásos termékek hulladékára és az ezzel kapcsolatos tevékenységekre terjed ki.

A koncesszor feladata az iparban és a kereskedelemben képződő, a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere alá tartozó termékekből képződő hulladékok (pl. lebontott csomagolások hulladéka stb.) átvétele, gyűjtése, elszállítása, előkezelése és kereskedelme.

Nem tartozik hozzá a hasznosítás, illetve a jellemzően ipari feldolgozó tevékenység keretében keletkező gyártásközi hulladékokkal (eselék, szélhulladék stb.) kapcsolatos tevékenység.

Lépésről-lépésre, milyen kötelezettségeknek kell eleget tennie a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alanyainak?
  1. Nyilvántartásba vételi kérelem (két lépcsős folyamat, MOHU Partner Portál és OKIR)
  2. Nyilvántartás vezetése a körforgásos termékekkel végzett tevékenységről, KF kódok szerint
  3. Számlán való feltüntetési kötelezettség
  4. Adatszolgáltatás negyedévente az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére
  5. Kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése
EPR kormányrendelet által érintett termékkörök
  • Csomagolások
  • Egyszer használatos (SUP) műanyagtermékek
  • Elektromos, elektronikus termékek
  • Elemek és akkumulátorok,
  • Gépjárművek,
  • Gumiabroncsok,
  • Irodai papírok,
  • Reklámhordozó papírok,
  • Sütőolaj és zsír,
  • Textiltermékek
  • Fából készült bútorok.
Milyen esetekben keletkezik kötelezettség?
  • A körforgásos termék első belföldi tulajdonjog átruházásakor (visszterhes vagy ingyenes)
  • Külföldről, elektronikus szolgáltatás keretében történő átruházása
  • Saját célú felhasználás (gyártási selejt, hulladék nem minősül saját célú felhasználásnak)
  • Külföldről behozott csomagolás elválasztása (lebontás, kicsomagolás) a terméktől, mint a saját célú felhasználás speciális esete
  • Termékdíj- vagy adóraktárból történő kitárolás
  • A nyilatkozattal beszerzett termék belföldi forgalomba hozatala
És mikor?

Raktárból való kitárolás esetén az ügylet teljesítésének napján.

Gyártói felelősségi díj mértéke, megállapítása és a fizetés gyakorisága

A hulladékgazdálkodásért felelős miniszter rendeletben határozta meg aktuálisan az alábbiak szerint:

Díjkategória megnevezéseDíjkódA gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg)
műanyag csomagolásM01219
papír és karton csomagolásP01173
fém csomagolásV01186
egyéb csomagolásX01129
fa csomagolásF0119
textil csomagolásC0167
üveg csomagolásU0177
társított (kompozit) csomagolásK01168
egyszer használatos és egyéb műanyagtermékSUP01113

A további évekre vonatkozóan pedig a tárgyévet megelőző év november 30-ig kerül megállapításra

A Koncesszor felé lesz fizetendő, számla alapján, negyedévente.

A díjat a rendelet 2. számú melléklete szerinti díjkód szerinti bontásban határozzák meg. Egyelőre jellemzően anyagáram szerint differenciálva (műanyag, papír, fém, fa, üveg, társított). A fizetendő díj a mennyiség és a díjtétel szorzata.

Egyéni teljesítés esetén (amely termékkör esetében engedélyezett) csökkentett díjtétel alkalmazandó.

Mikor nem kell EPR-díjat fizetni?

Ha a gyártó vevője nyilatkozik, hogy a megvásárolt EPR termék legalább 60%-át önállóan vagy más termék alkotórészeként vagy tartozékaként igazoltan külföldre szállítja. A kiszállítás számlával, ügylet teljesítését igazoló egyéb okirattal és szállítólevéllel vagy fuvar-okmánnyal igazolható.

Nyilatkozni legfeljebb 3 évre lehetséges a rendelet 6. sz. számú melléklete szerint, a következő adattartalommal:

  • Vevő neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma
  • Gyártó neve, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó esetén nyilvántartási száma
  • Érintett időszak megjelölése
  • EPR termék megnevezése és KF kódjának 1-6 karaktere

A nyilatkozó a nyilatkozatot az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére megküldi, csatolva a számlát vagy az ügylet teljesítését igazoló egyéb okiratot és szállítólevelet vagy fuvarokmányt, mely a Hatóság részére történő igazolt megküldés napjától hatályos.

Az egyéni teljesítés lehetősége az EPR-rendszer keretében
  • Elektromos és elektronikus berendezések
  • Gépjárművek
  • Ipari vagy gépjármű elemek és akkumulátorok
  • Betétdíjas termékek gyártói számára lehetséges.

Egyéb EPR termékek esetében nincs lehetőség egyéni teljesítésre!

Kötelezően feltüntetendő számlaszöveg

A gyártó a belföldi forgalomba hozatalról szóló számlán vagy a forgalomba hozatalt bizonyító okiraton a következő szöveget tünteti fel:

„A kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.”

A hulladék tulajdonjoga

A hulladék tulajdonjoga a koncesszort vagy a koncesszori alvállalkozót illeti meg, átadási kötelezettség mellett. A hulladék átvételére kizárólag a koncesszor (vagy alvállalkozója) válik jogosulttá. A gyártó nem adhatja el saját hulladékát szabadon a magyarországi piacon. Kizárólag a koncesszor (vagy alvállalkozója) számára adhatja csak át, a koncesszor által előre meghatározott áron.

Azon kibocsátók, akik eddig külföldre szállították a keletkezett hulladékukat valószínűleg ezt a jövőben nem tudják megtenni az átadási kötelezettség miatt.

Kik kötelezettek a regisztrációra és EPR-díj fizetésre?

A kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség a körforgásos termék gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik. Ebben az értelemben gyártónak minősül a körforgásos termék első belföldi forgalomba hozója, saját célú felhasználója is.

Például külföldről akár az Európai Unióból, akár azon kívülről ún. harmadik országból) valamely terméket becsomagolva Magyarországra importáló gazdálkodó a csomagolás miatt EPR kötelezett lesz.

Gyártói kötelezettségek: Nyilvántartásba vétel és adatszolgáltatás

Nyilvántartásba vétel
A gyártók kettős nyilvántartásba vételi kötelezettséggel találkoznak. Részben a koncesszor (MOHU, MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.), részben pedig az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság felé.

A gyártó / hulladékkezelő nyilvántartásba vételi kötelezettsége a MOHU, vagyis a koncesszor felé:

A 2012. évi CLXXXV. törvény azon intézményi és gazdálkodó szervezetek számára, amelyek hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó hulladékot termelnek és azokat elkülönítetten gyűjtik kötelezően előírja, hogy a MOHU Zrt. által üzemeltetett elektronikus ügyintézési felületén, a Partner Portálon regisztráljanak. Valamint a szerződéskötéshez szükséges adatokat megadják. A gazdálkodó szervezeteknek az adataikban bekövetkezett változást vagy tevékenységük megszűnését az elektronikus felületen 8 napon belül kell bejelenteniük.

A gyártó nyilvántartásba vételi kötelezettsége az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál

A nyilvántartásba vételi kérelmet a rendelet 3. számú melléklete szerinti adattartalommal kell a gyártónak beadni az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál
Amennyiben a gyártó nem nyilatkozik az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság kollektív teljesítőként veszi nyilvántartásba
A kollektív teljesítés tárgyéven belül nem változtatható meg
Csomagolás esetén egyéni teljesítésre nincs lehetőség

Az egyéni teljesítőnek megállapodást kell kötnie a koncesszorral melyet be kell jelentenie a Hulladékgazdálkodási Hatóságnak.

A körforgásos terméket forgalomba hozó gyártók 2023. május 1-jétől nyújthatják be a nyilvántartásba vétel iránti kérelmeiket a Pest Vármegyei Kormányhivatal Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályához.

https://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest/szervezeti-egysegek-elerhetosegei/kornyezetvedelmi-es-termeszetvedelmi-foosztaly

A nyilvántartásba vételi kérelem benyújtását segítő hasznos információk az alábbi oldalakon érhetők el:

Mit kell tudni a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe tartozók nyilvántartásba vételéről? https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/utmutato/28

OKIR adatszolgáltatáshoz használható meghatalmazás létrehozása https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/utmutato/8

Tudnivalók a KÜJ igényléshez https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/utmutato/27

Adatszolgáltatási kötelezettség

A gyártó adatszolgáltatási kötelezettsége az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál

Az EPR rendelet szerint 8 számjegyű, a Környezetvédelmi termékdíj törvény CSK kódjától részben eltérő ún. KF kódrendszert kell alkalmazni a Hatóság irányába készítendő bevallások készítése során. A KF kódot, a CSK kódhoz hasonlóan csomagolási összetevők anyagáramaiként (pl.: palack: üveg, címke: papír stb), de fogyasztói, illetve gyűjtő- és szállítási csomagolás bontásban kell meghatározni.

Mik azok a KF kódok?

A körforgásos termékek azonosítói. A nyolcjegyű KF kód felépítése a következő:

  1. és 2. karakter Termékáramot vagy az abból képződött hulladékot jelölő kód
  2. és 4. karakter Anyagáram kód
  3. és 6. karakter Csoport kód
  4. karakter Kötelezettséget jelölő kód
  5. karakter Származáskód
Mikor kell adatot szolgáltatni?

Negyedévente, a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig. Az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére kell megküldeni, a Hulladékgazdálkodási Hatóság elektronikus felületén (OKIR), a közzétett formanyomtatvány alkalmazásával.

Visszaigénylés

A rendelet értelmében visszaigénylésre nincs lehetőség.

Megkérdeztük a szakmai szervezeteket

A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) állásfoglalása

A Kormány a környezetvédelmi termékdíj törvény 2022. évi módosításával azt sugallta a gazdasági szereplőknek, hogy a környezetvédelmi pénzügyi terhek nem emelkednek. Miután az EPR díj levonható a termékdíjból. Igaz, mellékszálként hozzátette, abban az esetben, ha az EPR-rendszer díjtétele mégis meghaladná a Termékdíj mértékét, az arra fizetendő tétel 0 Ft/kg.

A rendelet alapján kijelenthető, hogy a csomagolások/csomagolószerek tekintetében a környezetvédelmi termékdíjas szabályozás okafogyottá vált. Fenntartása csupán adminisztratív tehernövelő tényező, mind a gazdaság, mint az adóhatóság számára.

Az EPR-rendszer EU irányelvben rögzített minimumkövetelményei a hatékony hulladékgazdálkodás indokolt költségeinek felszámítását engedélyezi csak. Ami nemzetközi összehasonlításban az akár 10-szeres díjtételeket semmiképpen nem indokolhatja.

A csomagolás a nemzetgazdaság szinte valamennyi ágazatát érinti. Ezért ezen díjnövekmény be fog épülni a termékek árába. Amely a magas inflációs környezetben és év közben bevezetésre kerülő rendelkezésként az év végi inflációs várakozásokat várhatóan fel fogja borítani. – Ha elfogadjuk az Energiahivatal előzetesen kihirdetett költségkalkulációját, a gazdálkodókat terhelő, fél évre tervezett 120 md Ft EPR díj (és a rárakódó egyéb költségek, pl. ÁFA) a termékek árába beépülve, óvatosan számolva is 3%-os inflációs hatást gerjeszthet.

Az EPR díjakra vonatkozó miniszeri rendelet azonnali felfüggesztésére és az EPR díjak díjszámítási módjának közzétételét követően, a kötelezettek bevonásával, érdemi adatok alapján újraszámítására van szükség.

A CSAOSZ táblázata a termékdíjakról, EPR-díjakról nemzetközi kitekintéssel
CsomagolásRecycling eredmények 2020
Sor-számAnyagáramDíjtételekEPR díj- kategóriákPénzügyi kötelezettség növekmény (EPR/Ktd)Ausztria, ARAHUAT
TermékdíjEPRFogyasztói csomagolásGyűjtő/ szállítási csomagolás
(Ft/kg)(Ft/kg) %(Ft/kg)(Ft/kg)(%)(%)
0.csomagolás52,463,7
1.Műanyag (a műanyag hordtasak kivételével)57219M013842583024,931,6
2.Műanyag hordtasak a biológiailag lebomló műanyagból készült hordtasak kivételével1900219M0125830
3.Biológiailag lebomló műanyagból készült hordtasak500219M0114837n.a.n.a.
4.Társított (kivéve társított rétegzett italkarton)57168K01295271374,80
5.Társított rétegzett italkarton19168K01880241n.a.n.a.
6.Fém (a fém ital-csomagolószer kivételével)19186V019791022271,466,1
7.Fém ital-csomagolószer5732611530n.a.n.a.
8.Papír19173P01910451279,780,0
9.Fa, természetes alapú anyag1919F0107328,929,6
10.Üveg1977U0140532n.a.37,881,6
11.Egyéb5767C011175637n.a.n.a.
A Nyomda- és Papíripari Szövetség nyilatkozata

Júliustól 10-20 százalékkal drágulhatnak a nyomdai termékek az új, EPR-ként rövidített, úgynevezett „kiterjesztett gyártói felelősségi” díj bevezetése miatt. Közölte Orgován Katalin, a Nyomda- és Papíripari Szövetség (NYPSZ) elnöke, a Pátria Nyomda vezérigazgatója.

Tekintettel arra, hogy a papír a leginkább környezetbarát, a természetben lebomló, akár 6-7-szer is újrahasznosítható anyag, az NYPSZ eltúlzottnak ítéli az energiaügyi miniszter június 2-i rendeletében kihirdetett első EPR-díjtételeket – szögezte le Orgován Katalin.

A Nyomda- és Papíripari Szövetség előkészítetlennek tartja a változtatást. Az EPR-rendszer júliusi bevezetéséről szóló kormányrendelet márciusi, a konkrét díjtételeket pedig csak június elején hirdették ki. Erre nem készültek fel sem a nyilvántartási, sem az árukezelési rendszerek. Az elemzők mindegyike azt várja, hogy az EPR-díjakat a gyártók egyszerűen beépítik az árba – ezzel jelentősen emelve az inflációt. Ilyen rövid idő alatt nehéz új árajánlatokat kiadni, megkötött szerződéseket, közbeszerzéseket módosítani. Ráadásul a piaci verseny miatt sem biztos, hogy mindenki érvényesíti tarifáiban az EPR-rendszer díjait. Ez viszont az ágazat egyes, jellemzően kis- és középvállalatainak létét is veszélybe sodorhatja.

Ezért a Nyomda- és Papíripari Szövetség a legmagasabb kormányzati szinteken lobbizik az EPR rendelet iparági hatásainak csökkentése érdekében.

Önnek mi a véleménye? – Szóljon hozzá, ide kattintva, vagy küldje el nekünk a packmarket@packmarket.hu címre. Segítsük együtt a szakmai szervezetek lobby-tevékenységét!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1
Spend 46124Ft more to get free HU shipping
Auto Scrubber anilox tisztításhoz
208916Ft +ÁFA
MagFilter anilox élettartam növelés
MagFilter anilox élettartam növelés
65504Ft +ÁFA
Kerámia anilox hengerek tisztításához
Kerámia anilox hengerek tisztításához
26744Ft +ÁFA
Apply a promo code:
Subtotal - 1 item
Shipping & taxes calculated at checkout.
53876Ft
Checkout Now