Nem kell időgép, hogy rálássunk, hogy évek múltán mi lesz divatos, – avagy csomagolási trendek ma és a holnap. Mivel egyre inkább megmutatkoznak a következő évek tendenciái. Különböző piackutató cégek már publikálják tanulmányaikat a 2030-ig terjedő trendekről.
Társadalmi hatások
A különféle témák, amelyekre a társadalom, a véleményformálók fókuszálnak, befolyásolják a csomagolás gyártását és tervezését. A koronaválság és annak társadalmi hatásai mára sokakban felébreszti a biztonság vágyát, a nosztalgiát. A tervezésben ezért pillanatnyilag a múlt nyer, mint például a 90-es vagy akár a 70-es évek dizájnja.
Ezek az ismerős kialakítások ellentétben állnak a környezet új hatásaival. A McKinsey egy tanulmányban számol be a csomagolóiparra ható változókról:
Az e-kereskedelem tovább növekszik. Ez a körülmény hatással van a csomagolás iránti keresletre.
A személyre szabás egyre növekvő fogyasztói vágy, amely a mai technológiákkal már jól megvalósítható a csomagoláson. Ez azonban egyre kisebb sorozatokat jelent.
A fogyasztók egyre inkább a kényelem és az egészség felé hajlanak.
A megfizethetőség is folyamatosan erősödő igény, amely az értékláncon keresztül továbbadódik a feldolgozóiparnak.
Nincs új a nap alatt, de minden bizonnyal két átfogó téma, velünk lesz a következő 5-10 évben. A fenntarthatóság és a digitalizáció az értéklánc mentén. A trendek tehát egyértelműen kirajzolódnak és befolyásolják a dizájnt, az anyagokat és az üzleti modelleket.
A csomagolás tervezési trendjei
Ha egy vállalat szeretne kitűnni a kiskereskedelemben, akkor valami különlegesre kell gondolnia. Hiszen a csomagolás az érzés, a megjelenés és az anyag összjátéka.
Illusztrációk – legyen látható, ami benne van
Mivel az étkezés a látvánnyal kezdődik, az élelmiszerek összetevői már a csomagolás kialakításában is szerepet kapnak. Ez nem csak a kényelem, hanem a biztonság igényét is kielégíti. Amikor a fogyasztók a termék csomagolására néznek, egy pillantással tudják, mire számíthatnak.
Az illusztrációk sokszor egyszerű, gyermeki stílusra támaszkodnak. Ez ismét hangsúlyozza a célt, és pozitív érzéseket generál. A színek kiválasztásakor a 99-Designs a friss színeket és a vastag vonalakat javasolja, a termék így derűsebb benyomást kelt.
Tapintható textúrák a címkéken
Az izgalmas dizájn, a tapintható tipográfia vagy a fóliadomborítás izgalmassá teszik a termékeket a végfelhasználók számára. Eddig ezek a technikák és a velük készült címkék, csomagolások inkább a luxus szegmensből voltak ismerősek. Ma már a digitalizáció ezeket a nyomtatási és felületnemesítési folyamatokat a széles piac előtt is megnyitotta. Ez megkönnyítheti a kisebb, még kevésbé ismeret márkák számára, hogy kitűnjenek a tömegből, és a minőségi szegmensbe pozicionálják magukat.
Minták és információk 360°-ban
A termék elő- és hátoldala egy régi klasszikus, amely korlátozott helyen kommunikálja a márkaüzeneteket és a kötelező információkat. A tendencia a határok lebontása. A digitális nyomtatás lehetővé teszi, a zökkenőmentes tervezést anélkül, hogy a mintáknak felismerhető kezdete vagy látható vége lenne. Különösen a polcon bontakozik ki ennek a tervezési technikának az izgalmas karaktere.
Feltűnő és élénk színek
A színválaszték a 2000-es évek neonszíneit követi. Akik kortárs módon szeretnék alkalmazni a színválasztékot, a feltűnő színeket egymással és a feketével kombinálják. Az erős színek önbizalmat és vidámságot közvetítenek.
Nosztalgia – retro dizájn az 50-es évektől a 70-es évekig
Mint már említettük, a „kipróbált és tesztelt” kialakítások biztonságot nyújtanak. Aranyos képregények, egyszerű vonalas rajzokkal, amelyek az 50-es évekből vagy régebbről ismerősek, elveszik a komolyságot és a termék könnyedségét sugallják. A retro dizájn biztonságérzetet ébreszthet a fogyasztókban. Ezeket a nosztalgikus értékeket a sárgás-bézs-barna tónusok és a 70-es évek dizájnjának elemei egyaránt vonzóvá teszik.
De a dizájn önmagában nem minden. Amikor a csomagolási trendekről beszélünk, az anyagokat, azok alkalmazását és a gyártási folyamatokat is figyelembe kell venni.
A fenntarthatóság kontextusában a csomagolástervezés – a grafikai elemek nélküli megjelenés tekintetében – óriásit változott. A minimalizmus divatszóvá vált. Mérsékelni akarjuk a csomagolási hulladékot – anélkül, hogy csökkentené a kicsomagolás élményét. Prégeléssel szeretnénk kitűnni – ám a csomagolás újrahasznosíthatóságát nem veszélyeztetnénk.
A piackutatók szerint ezek a csomagolási trendek ma és holnap, ilyen és további kihívások várhatnak ránk a következő években.
(forrás: drupa blog)